Nibag: aangenaam werken, wonen en leven
Wat ze leveren en hoe ze graag willen werken, was voor Nibag-directeur Jacco Bakker en zijn medewerkers wel duidelijk. Maar met toekomstvisie en overtuiging aangeven waarom ze doen wat ze doen, was dat nog niet. Daarom gingen ze samen op zoek naar het antwoord op deze waaromvraag. Met succes, want ze vonden de uitkomst.
“We willen mensen gelukkiger maken door bij te dragen aan ‘aangenaam werken, wonen en leven’”, vertelt Jacco. “Dit doen we door klanten te helpen bij vastgoedvraagstukken op het gebied van duurzaamheid, energie, onderhoud, veiligheid en geluid. Dit zorgt bijvoorbeeld voor meer comfort in huis en een lagere energierekening.”
“We willen mensen gelukkiger maken”
Nibag is regisseur in huisvesting. Het bedrijf werkt onder meer voor woningcorporaties en opdrachtgevers met maatschappelijk vastgoed.
Het wagenpark van Nibag bestaat voor 1/3 deel uit elektrische auto’s.
MVO-reis met de Kracht van New Business Oss
Precies op het moment dat ze bij Nibag op zoek gingen naar het antwoord op de waaromvraag, maakte Jacco kennis met Erik van den Oord van de Kracht van New Business Oss. “We raakten aan de praat en gingen samen aan de slag met de volgende vraag: ‘Hoe kan Nibag invulling kan geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?’”, vertelt Jacco. “Dit bleek naadloos aan te sluiten op aangenaam werken, wonen en leven.”
De ‘reis’ waar ze daarna aan begonnen, startte met een MVO-verklaring, omdat uit onderzoek van Erik en Dave van Schaijk bleek dat Nibag al goed bezig was. Daarna werd de CO2-uitstoot van het bedrijf inzichtelijk gemaakt en werd onderzocht hoe deze verminderd kan worden. “Denk daarbij aan led-verlichting, elektrische auto’s en het huren van moderne panden”, aldus Jacco.
Duurzamere en eerlijkere wereld
Het beperken van de CO2-uitstoot was een mooie aanloop naar de derde tussenstop van de reis: Sustainable Development Goals (SDG’s). Oftewel: doelen om de wereld duurzamer en eerlijker te maken. “Onze medewerkers mochten een voorselectie maken uit de 17 SDG’s van de Verenigde Naties”, aldus Jacco. “We hebben hen gevraagd welke doelen ze aan het hart gaan. Daarbij kwamen vooral doelen naar voren die te maken hebben met CO2-reductie en duurzaamheid.”
“Inwoners van Oss maken we blij met minder energiekosten én een leuk cadeau”
Cadeau voor huurders
Bij de verdere invulling van de SDG-doelen hebben Jacco en collega’s hulp gehad van Erik en Dave. Die gebruikte daarbij het Business Model Template (BMT). “Dit is een model waarmee we een bedrijfsproces kunnen ontwerpen dat niet alleen bijdraagt aan een betere wereld, maar dat ook goed is voor de portemonnee van Nibag”, maakt Jacco duidelijk.
“Een echte win-winsituatie dus. En dat wordt het uiteindelijk ook voor mensen die in een huurhuis wonen. We voeren namelijk inspecties uit voor woningcorporaties, bijvoorbeeld om energielabels uit te geven. Om mensen te motiveren om hiervoor thuis te blijven, krijgen ze een duurzaam cadeau van ons. Kruidentuinen, bamboesokken of koekjes gebakken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bijvoorbeeld.”
Manager Duurzaamheid Sander Lenders reikt duurzaamheidsprijs uit aan klant. Dat is door eigen collega’s gebrouwen bier, 100% duurzaam.
De cirkel is rond
Zo snijdt het mes aan vele kanten. Nibag werkt effectiever, stoot minder CO2 uit door het maken van minder kilometers én helpt huurders om duurzamer met energie om te gaan. “Met simpele tips, zoals het doen van een deksel op een pannetje. Maar ook met het inkopen van groene energie”, vertelt Jacco.
“Ook maken we de cirkel rond als het gaat om het gelukkiger maken van mensen. Medewerkers worden vrolijk van werken aan een betere wereld. En inwoners van Oss maken we blij met minder energiekosten én een leuk cadeau.”
Nibag-biertje voor duurzame initiatieven
Jacco en zijn mensen kunnen het succes vieren met een duurzaam Nibag-biertje. Deze is tijdens de MVO-reis bedacht door collega’s die bierbrouwen als hobby hebben. Jacco: “We reiken het biertje uit aan klanten die goed bezig zijn op het gebied van duurzaamheid. Ja, uiteraard is het bier gebrouwen van natuurlijke ingrediënten, mét duurzame energiebronnen. Puur natuur dus!”