De eerste Wereldburger komt uit Oss

Op vrijdag 30 november rolde de eerste Wereldburger van de lopende band bij Dalco Food in Oss. De 14- jarige Stijn Scholten overhandigde zijn winnende hamburger ’Sunny Barbecue’ aan Europarlementariër Lambert van Nistelrooij. Ook wethouder Frank den Brok, CEO MSD Oss Wenny Raaijmakers, directeur Agrifood Capital Roel Schutten en programmaleider We Are Food Lian Duif waren bij deze feestelijke start van de Wereldburger aanwezig. De Kracht van New Business Oss maakt de verdere productie van de Wereldburger mogelijk met een voucher van € 20.000.

De Wereldburger is een initiatief van scholengroep Het Hooghuis. Het Hooghuis schenkt al jarenlang structureel aandacht aan ‘De Gezonde School’ en heeft in samenwerking met Agrifood Capital voor We Are Food hun scholieren actief aan het werk gezet met duurzaamheid, gezondheid en (eet)culturen. De basis was een app, waarmee leerlingen een eigen ‘Wereldburger’ konden ontwerpen. De beste burgers zijn samen met koks bereid en de Sunny Barbecue, de vegetarische notenburger van Stijn Scholten, is tijdens het Global Goals event in Oss tot winnaar verkozen.

Europarlementariër van Nistelrooij kwam naar Oss om te zien waar We Are Food (‘Europese regio van de Gastronomie’) toe kan leiden. Van Nistelrooij: ’n Oss weten ze van aanpakken. Ik kom uit de regio en kom graag naar Oss om, samen met Stijn en de ondernemers, mijn tanden in de Wereldburger te zetten. Met dit project zetten wij Agrofood Europa-breed op de agenda.’

Voucher van € 20.000

Verschillende ondernemers werken samen om de Wereldburger letterlijk op de kaart te krijgen in Oss. Zoals: Dalco Food voor de productie van de burgers, Jumbo en Diversch voor de retail ervan en Bakkers Lamers en Daka Plastics voor de broodjes en verpakkingen in de gezonde kantines van Het Hooghuis. Deze samenwerking wordt door de Kracht van New Business Oss beloond met voucher van € 20.000.

‘Burgemeester Wobine Buijs en meerdere Osse partijen omarmen met veel enthousiasme het initiatief omdat zij zien dat jongeren betrokken worden en bewust gemaakt worden van voeding en de impact ervan op de maatschappij. De partijen investeren in het initiatief en leveren een maatschappelijke bijdrage. Dat is fantastisch en met de mentaliteit in Oss van ‘handen uit de mouwen steken’, leidt dit tot een concreet project en zichtbaarheid voor alle mensen die er voor open staan om de Wereldburger eens te proeven. En dat is geen straf. De Wereldburger is lekker en heeft potentie om serieus door te groeien. Dat levert nieuwe werkgelegenheid op en daar gaat het ons uiteindelijk om’, aldus de procesregisseurs van de Kracht van New Business Erik van den Oord en Dave van Schaijk.

De kracht van New Business Oss is een uitvoeringsprogramma van de Kracht van Oss. Met de door MSD beschikbaar gestelde 1 miljoen euro voor versterking van de lokale economie, gaat de Kracht van New Business Oss de komende jaren lokale initiatieven ondersteunen met vouchers. Voor meer informatie: www.newbusinessoss.nl.